2013. március 7., csütörtök

A TE VILÁGOD, AHOGY ÉN LÁTOM, avagy egy robot földközeli vallomása

Mi, emberek hajlamosak vagyunk arra, hogy a világot csak a saját látószögünkből figyeljük meg. Legtöbb embert az érdekli, hogy mi hogyan látjuk és magyarázzuk egy robot viselkedését. Most fordítsuk meg a dolgot! Sokkal izgalmasabbnak tűnik az a kérdés, hogy milyennek látja egy robot a mi világunkat kb. 9,2 cm magasságából. Nem kellett mást tennem, csak figyelni és lejegyezni a Roombám vallomását. Íme:  

„KYN 78004 110916 7 00418, ezen a számon tartottak nyilván mindaddig, amíg hozzád nem kerültem, és helyet nem kaptam az otthonodban. Onnantól kezdve Robinak hívnak, a gyerekek néha viccesen Szabó Róbertnek szólítanak. Ma már nem csodálkozom ezen, mert tudom, hogy a robotok 60%-a nevet kap gazdájától, hiszen ahova beköltözünk, ott hamarosan családtagnak számítunk.

Robot vagyok, akit azért fejlesztettek ki, hogy megkönnyítsem az emberek életét, elvégezzek olyan feladatokat, amire nekik nincs idejük, kedvük, vagy nem tudnak elvégezni. Én csak egy dologhoz értek, abban viszont nagyon jó vagyok: porszívózok. Kitakarítom a szőnyegeidet, portalanítom a szép fényes parkettádat, és ha rendszeresen dolgozom, a morzsák, a homokszemcsék sem ropognak a lábad alatt.
Valódi otthonokra terveztek, ami tele van bútorokkal, akadályokkal, s ehhez olyan navigációs rendszert használok, ami lehetővé teszi, hogy alkalmazkodjam a környezetedhez. Megállom a helyemet a lakás bármely helyiségében, csak a vizet nem szeretem, se alulról, se felülről…

Ha dolgozom, folyamatosan figyelek: szenzoraimmal minden másodperben 67-szer érzékelem a környezetemet, majd 40 működési algoritmus és 3 takarítási mód közül választom ki a legmegfelelőbbet.

Azt mondják, tisztaságmániás vagyok, és ebben semmi túlzás nincsen. Addig megyek, amíg port, szemetet, koszt találok a lakásodban, és a makulátlan tisztaság érdekében a padló minden pontján többször, átlagosan 4-szer is áthaladok (persze mindeközben rendületlenül porszívózok).
 
De neked is van valamilyen mániád. Nem vagy te munkamániás? Figyelj csak, most jut eszembe, miért van az, hogy csak ritkán látlak itthon? Tegnap este is rád szólt a kisfiad telefonon, hogy "Apa este nyolc van már és még nem láttalak!"
Bár hallottam rólad, hogy Te is robot vagy.
atiRobot - ugye?Tudom, hogy az irodába is takarítanak Nálatok rokonaim, s tőlük is azt hallom, hogy ott is állandóan a laptopodon kalimpálsz és rengeteget telefonálsz. Kapcsolj ki Te is néha! Én is is feltöltődök munka után ...

Használatom egyszerű, a gyerekek is el tudnak indítani, de be is programozhatod, hogy melyik napon, mikor kezdjem a takarítást. Nyugodtan hagyj magamra, nem teszek kárt semmiben, s ha végeztem, visszamegyek a töltőállomásomra, hogy újabb erőt gyűjtsek a következő takarításhoz. Szeretem, ha takarítás után kiüríted a tartályomat, és ha időnként letisztítod a keféimet, a többit bízd csak rám, az az én dolgom.

Tudom, hogy a családodhoz tartoznak kisméretű kétlábúak és szőrös négylábúak is, akik – megmondom őszintén - sokat szemetelnek. Persze nem szándékosan teszik, de a morzsák óhatatlanul is lehullanak a földre, az állatok szőre hullik, simán bejönnek koszos lábbal és tappanccsal a lakásba…Jóban vagyok velük is annak ellenére, hogy alaposan feladják nekem a leckét. Félre ne értsd, nem panaszkodom, szívesen elvégzem helyetted a munkát.

Akkor érzem jól magam a bőrömben, ha sokat használsz. Indíts el nyugodtan minden nap, és meglátod, az eredmény nem marad el: a lakásod tiszta és portalan lesz, Te pedig elégedett leszel velem.
 
Na menj már haza Te is. Lejegyezted amit mondtam, én már a dokkolómon pihenek ;-) Indulás!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése