„Roomba vásárlásom
története
Jómagam is azok közé tartozom, akik vásárlásaik egy részét
már az interneten bonyolítják le, lévén, hogy így könnyedén és a legjobb áron
juthatnak hozzá vágyuk tárgyához.
Esetemben ez a szerelem egy iRobot Roomba porszívóval
kapcsolatban alakult ki. Nosza, nézzünk utána, hol kapható és hol juthatok
hozzá a legjutányosabb áron. Keresőbe beír, ár összehasonlítás indít, hoppá,
itt egy internetes áruház, akik jelentős árkedvezménnyel kínálják a kicsikét!
Áttanulmányozva az eladó oldalát, a garanciális feltételek
hiánytalanul fel vannak tüntetve, ámbátor magáról a készülékről vajmi keveset
lehet olvasni, és azt is furcsállom, hogy míg más eladók a megrendeléstől
számított 1-2 napon belül, addig ez az áruház átlagosan 7 napos kiszállítással
vállalja a termékek átadását. Ezek a tények ugyan elültetik bennem a gyanú
csíráját, de még mindig ott villogott képzeletbeli pénztárgépemen a jelentős
árkülönbség, így a kétséget elhessegetve már nyomom is a „kosárba” gombot a
képernyőn.
Nos, így kezdődött minden.
Ezek után a készülék megérkezett az ígért időpontban, ám
örömöm nem tartott sokáig, mivel már az első használat alkalmával kiderült,
hogy a Roomba bizony nem megy sehova, egy árva porcica, annyi sem érdekli, úgy
üzemképtelen, ahogy van. (Ekkor már túl voltunk a bűvös 8 napon belüli
vásárláson, amikor is még zokszó nélkül visszakérhetem a pénzemet.)
Felhívtam az érintett kereskedőt, aki nagyon készséges volt,
mert bár a garanciális feltételek szerint a vásárló kötelessége ilyen esetben a
hibás készülék visszaszállításáról gondoskodni, esetben ez fel sem merült. Ő
maga és azonnal futárt küldött a hibás jószágért. A készüléktől érzékeny búcsút
vettem és vártam a folytatásra.
Pár napon belül ismét jött a futár egy – ellenőrizhetően -
másik készülékkel a puttonyában. Boldogságom határtalan, itt a vége, fuss
el véle gondolhatnánk, de sajnos nem.
Ennek a készüléknek csak egyetlen szépséghibája volt,
nevezetesen, hogy azt előttem valaki már munkára fogta. Árulkodott erről a bolygókerék
enyhe harcedzettsége, a gumilapátot fátyolszerűen belepő por, no meg a doboz
záró fóliájának felvágása is, amit bánatomra nem én ejtettem meg. Az, hogy a
készülék egyik tartozéka is hiányzott a dobozból, ezek mellett már említést sem
érdemel.
A nyilvánvaló üzembe helyezést az eladó kérdésemre azzal
indokolta, hogy már számos (?) hibás készüléket kellett visszaszállíttatniuk,
így azt a belső utasítást adták ki munkatársaiknak, hogy a további hasonló
esetek elkerülése végett minden dobozt nyissanak fel és postázás előtt
ellenőrizzék a készülékek működőképességét.
Értékelhető ez persze a gondosság egy jeleként is, de
mindemellett az is felvetődött ekkor már bennem, hogy ez nem a szokásos
eljárás, illetve furcsának találtam, hogy több hibás készülékről is be tudott
számolni a kereskedő, ami őhozzá így már visszakerült.
Ettől függetlenül az eladó még mindig készségesen és
segítőkészen állt a problémámhoz és felajánlotta, hogy bár most nincs készleten
az - interneten továbbra is eladásra kínált - általam vásárolt típus, de ha
szeretném, egy héten belül beszerzi a hiányzó tartozékkal együtt.
Én ezt a lehetőséget ekkor már köszönettel, de
visszautasítottam, és a vételár visszafizetését kértem, nem kockáztatva meg egy
harmadik „hendikeppes” Roombával való találkozás lehetőségét.
Záró egyenlegem: Pénzem van, Roombám nincs. Éppen ott
tartok, mint ahonnan egy hónappal ezelőtt, a „kosárba vele” gomb megnyomásakor
elindultam, plusz azóta jómagam többször kiporszívóztam…
És van-e happy end?
Az én problémámat végül Robotdoki segítségével maga a
magyarországi hivatalos iRobot márkakereskedő orvosolta, aki történetemet
megismerve végül postára adta azt, amire mindig is vártam: Roombámat.:-) A
csomag 1 napon belül megérkezett.
A készülék egyébként hibátlanul működik, ráadásul olyan
garanciális dokumentumokat, részletes, papíralapú használati utasítást is
mellékeltek hozzá - az egyébként minden Rooombához adott gyári CD melléklet
mellett - , amit a korábbi csomagok egyikében sem találtam.
Számomra mi ennek az egésznek a tanulsága?
Az, hogy én szerencsés voltam, mivel vásárlásom során
kizárólag jóindulatú, a problémám megoldásában segítséget nyújtó emberrel
találkoztam, beleértve az elsőként kiválasztott kereskedőt is. Szélsőséges
esetben az is előfordulhatott volna, hogy - a jogi lehetőség erre ugyanis adott
- a készüléket a kereskedő visszaküldi javíttatásra abba a távoli, tán egy
másik galaxisban lévő országba, ahonnan azt beszerezte, és így bottal üthettem
volna a masinám és a pénzem nyomát is, akár hosszú hónapokra, mialatt
otthonomat vastag por lepte volna be.
Ezzel szemben nekem csak egy elvesztegetett hónapom bánta és
számos levélváltás, telefonhívás, segítségkérés, melyekre nem is került volna
sor, amennyiben az ár mellett egyéb szempontokat is figyelembe vettem volna.
Például azt, hogy az olcsóságnak ára van, nem csak a vásárló, de az eladó
oldalát tekintve is.
Ilyen árképzés mellett ugyanis a kereskedő láthatóan a
legjobb szándéka ellenére sem tud olyan szakmai hátteret és tudást,
szolgáltatásokat biztosítani, ami végső soron mindenki érdeke. Mert
hangsúlyozom, a jó szándék az első pillanattól kezdve megkérdőjelezhetetlenül
jelen volt minden érintett tekintetében, a hiba nem a szándékban, hanem az
eredményben volt lemérhető.
Ennek fényében én arra sarkallok minden leendő internetes
vásárlót , hogy a termék mellett fordítson kellő figyelmet annak eredetére is.
Ha szükséges, még a vásárlása előtt tegyen fel kérdéseket (például a termék
származási országára vonatkozóan, hogy adott-e hozzá a nyomtatott, magyar
nyelvű használati utasítás, van-e hozzá garancia levél, rajta a termék gyári
számával, és hogy van-e a kereskedőnek szerződése hivatalos magyar
márkaszervizzel, mert ennek hiányában a beszerzési országba kénytelen
visszaküldeni a hibás készüléket, ami ténylegesen hónapokat jelenthet, míg az
visszakerül a vevőhöz), és ha nem kap rájuk megnyugtató válaszokat, kétszer
is gondolja meg, hogy igent mond-e az üzletre.”
Kánn Krisztina, 2013. február hava
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlés